Wałbrzych: Czy czekają nas ograniczenia w komunikacji z gminami?

Zmiany w finansowaniu transportu publicznego w regionie wałbrzyskim mogą mieć istotny wpływ na codzienne życie mieszkańców. Władze Wałbrzycha podjęły decyzję, która może wpłynąć na dostępność komunikacji miejskiej dla wielu osób z sąsiednich gmin.

Decyzja Wałbrzycha o zakończeniu dopłat

Z początkiem roku władze Wałbrzycha ogłosiły, że nie będą już finansować połączeń autobusowych do okolicznych gmin. Podczas styczniowej sesji rady miejskiej prezydent Roman Szełemej poinformował o nowej umowie ze Śląskim Konsorcjum Autobusowym oraz o wprowadzeniu autobusów wodorowych. Wtedy też ogłoszono, że miasto będzie oferować jedynie pojazdy i kierowców, a koszty komunikacji będą musiały pokrywać same gminy.

Rozmowy z gminami i nowe porozumienia

W związku z tą decyzją rozpoczęto negocjacje z przedstawicielami gmin, do których autobusy z Wałbrzycha regularnie kursują. Po kilku miesiącach, 23 maja, osiągnięto porozumienie z siedmioma z ośmiu gmin powiatu wałbrzyskiego. Gminy te uzyskały różne kwoty wsparcia na utrzymanie połączeń, z Boguszowem-Gorc i Jedliną-Zdrój na czele, które otrzymały po 167 000 zł.

Wpływ decyzji na lokalną społeczność

Choć początkowe porozumienia dawały nadzieję na utrzymanie dotychczasowego poziomu usług transportowych, w praktyce może dojść do ograniczenia kursów. Wójtowie i burmistrzowie niektórych gmin sygnalizują, że wzrost kosztów wymusi na nich podjęcie trudnych decyzji o redukcji, a nawet likwidacji niektórych połączeń.

Zmieniające się potrzeby transportowe

Zmiany demograficzne i wzrost liczby prywatnych samochodów w regionie dodatkowo komplikują sytuację. Od 2012 roku populacja niektórych gmin zmniejszyła się o około 1000 osób, co wpływa na rentowność kursów. W szczególności linia nr 2 w Boguszowie-Gorc jest na tyle obciążona, że potrzebuje dodatkowych kursów, co podkreśla burmistrz tej gminy.

Przyszłość komunikacji miejskiej

Na ostatniej sesji rady miejskiej prezydent Szełemej potwierdził, że Wałbrzych nie będzie wspierać finansowo dalszych kursów do sąsiednich gmin. W obliczu trudności finansowych gminy zmuszone są do racjonalizacji połączeń. Szczególnie niepokojące mogą być planowane redukcje linii 5 i 18 przez Szczawno-Zdrój.

Wprowadzenie nowych autobusów wodorowych w Wałbrzychu oraz otwarcie stacji tankowania na Białym Kamieniu pokazuje, że miasto inwestuje w nowoczesne rozwiązania transportowe. Jednak decyzje o ograniczeniu wsparcia dla komunikacji z gminami mogą wpłynąć na codzienny komfort życia mieszkańców regionu.

Ilustracje i zdjęcia archiwalne.